> from my heart

" you don't love somebody coz of their look, or their money, or their car,, but u love somebody coz they sing a song that nobody knows,,but only u can understands,,"

Monday, April 15, 2013

Torte Coklat Badam ( PastriBella )

disebab an ku tertengok PastriBella kat channel Astro Prima waktu midsem break uh bile abg ku dok tukar2 channel tv.. nieh gigih cari resepi Torte Coklat Badam.. Ezani Masterchef Malaysia yg tunjuk cara wat.. memang ku menggila nak try lah an.. niehh resepi n care2 nak wat..


Bahan-bahan kek:

100g mentega

140g coklat hitam

6 biji telur, diasingkan putih dan kuning

140g badam kisar/serbuk badam

85g gula castor


Bahan-bahan ganache coklat:

150g coklat hitam

150ml krim memasak/krim putar

1. Panaskan ketuhar ke suhu 170 darjah C. Sediakan tin pembakar kek “springform” berukuran 20cm. Alaskan dasarnya dengan kertas pembakar dan sapukan mentega di seluruh bahagian dalam tin.

2. Untuk menyediakan kek, pecah-pecahkan coklat hitam dan cairkan bersama mentega di dalam mangkuk tahan panas yang diletakkan di atas air mereneh (double boil). Kacau sehingga sebati. Biarkan sejuk seketika (5 minit).

3. Masukkan kuning telur dan serbuk badam ke dalam campuran coklat dan kacau sehingga sebati.

4. Dalam mangkuk yang berasingan, pukul putih telur sehingga kembang sedikit (soft peak). Masukkan gula kastor dan pukul sehingga kembang sepenuhnya (stiff peak).

5. Campurkan sepertiga putih telur yang telah dipukul tadi ke dalam adunan coklat dan badam. Lebihan putih telur dikaup balikkan ke dalam adunan kek dengan perlahan-lahan.

6. Tuangkan adunan kek ke dalam tin pembakar dan bakar di dalam ketuhar selama 35-45 minit sehingga kek naik dan permukaan atasnya kering. Bahagian dalam akan masih basah lagi jika dicucuk dengan lidi, tetapi tidak mengapa. Keluarkan dari ketuhar dan biarkan sejuk. Jangan risau jika kek mendap dan merekah.

7. Keluarkan kek dari tin dan tanggalkan kertas pembakar. Letakkan kek di atas pinggan hidang.

8. Sediakan ganache. Potong coklat hitam dan masukkan ke dalam mangkuk.

9. Panaskan krim di dalam periuk kecil sehingga mendidih.

10. Tuangkan krim yang telah dipanaskan tadi ke atas coklat, biarkan selama 5 minit, kemudian kacau sehingga ganache licin dan berkilat. 

11. Tuangkan ganache ke atas kek. 

12. Untuk menghias kek, lebihan ganache boleh disejukkan di dalam peti sejuk sehingga keras sedikit, kemudian pukul ganache dengan pemukul elektrik sehingga gebu dan bolehlah dipaipkan bentuk rosette di atas kek.




sumber :: Ezani (Masterchef Malaysia) pages

" balik umah sekali g kene try wat nieh.. walaupun ku bukannyer tangan yg reti wat pastri2 nieh.. ku nak try gak.. hahah~ "

#recipe #TorteCoklatBadam #EzaniMasterChefMalaysia #PastriBella #baking #umah #choco #sweetTooth #ngidamSomethingSweet 



No comments:

Post a Comment